Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2015 18:23 - Йога, месо и ахимса
Автор: budha1 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1324 Коментари: 0 Гласове:
0



            Яденето на месо е нещо, което всеки последовател на Йога трябва да намали, ако не и въобще да прекрати. Това важи с особена сила за червеното месо. Главната причина е, разбира се, че месоядството нарушава йогическия принцип на ахимса, или ненасилието, който е първият от ямите, или жизнените принципи на Йогическата практика. Не можем да стигнем далеч в нашата йогическа практика, ако навреждаме на други същества. Човешкото тяло, зъби и храносмилателна система са като на животните, хранещи се с растителна храна. Растителната храна доставя идеалните питателни вещества, необходими за засилване на нашата човешка чувствителност чрез едно пречистено и астрално тяло. Ние не можем лесно да раз- градим животинската тъкан така, че тя да се превърне в под- ходяща съставка за изграждане на нашата човешка тъкан. Вместо да се смели и преобразува в съответна човешка тъкан, месото съхранява своите животински енергии и замества нашите човешки тъкани. Месото повишава животинския огън в тялото, с което задейства санскарите или наклонностите на месоядните жи- вотни у нас. То поражда гняв, похот, страх и други негативни емоции. Пламъкът, създаван от една месна диета, е нечист и излъчва един емоционален дим, който разстройва ума и нервната система. Храненето с месо предава разрушителната енергия на клетките, което на свой ред усилва процесите на разболяване и разтление в тях. То внася една фина енергия на смъртта във финото аурично поле, като намалява притока на висши прани в тялото. Животът на съществата, които сме изяли, обременява астралното тяло с техните негативни емоции и впечатления. Месото създава тежък или тамасичен тип тъкани, които задръстват капалите и затъпяват ума. Това не означава, че духовните практики няма да имат ефект при месоядеца, но ако те са успешни, което е малко вероятно, има опасност месото в организма, което е груба форма на гориво, да доведе до свръхзагряване или да породи особен вид дим, който да разстрои висшите преживявания. Не само насилието и престъпленията, но и религиозната нетолерантност исторически са по-често срещани сред месоядните общества. Това е не просто морален, а енергиен проблем за тялото, ума и духа, както на индивидуално, така и на колективно равнище. Ако добавим и щетите, които консумирането на месо нанася на планетата чрез унищожаването на дъждовните гори, замърсяването на почвите и водите и нарастващата трудност да се изхранва все по-увеличаващото се население с месна храна, тогава величината на този проблем не може да бъде прикрита. Ние не можем истински да еволюираме като вид и да преминем отвъд войните и престъпленията, докато не спрем да изяждаме нашите животински братя и сестри. Много хора днес не са строги вегетарианци, а ядат пи- лешко и риба. Макар тази животинска плът да е по-малко вредна от червеното месо, това все пак е животът на друго живо и движещо се същество. Не само че тези видове храна са вредни за йогическата практика, те са вредни и за плане- тата, и за другите същества. Броят на пилетата, отглеждани днес в птицекомбинатите, се изчислява на много милиарди. Други вегетарианци ядат яйца, т. нар. лактоововегета- рианци. Дори вегетарианците, които не ядат цели яйца, могат да консумират много яйца чрез други хранителни продукти. Яйцата обикновено влизат в състава на различни хлебни изделия, сладкиши, макаронени изделия, майонези и салатни сосове. Така че е трудно да бъдат избегнати, дори ако човек не ги консумира пряко. По тази причина трябва да се четат внимателно етикетите на храните, за да се види има ли в тях яйца. Макар яденето на яйца да нанася по-малко вреда от яденето на риба, пилешко и или червено месо, яйцата са все пак животинска тъкан и тяхната консумация е форма на експлоатирането на тези същества. В много индуски храмове хората, които ядат яйца, не се допускат в техните вътрешни светилища. Усложненията, които отглеждането в условията на огромни птицекомбинати и генното инженерство причиняват на пилетата и яйцата, са друга причина за тяхното избягване. За съжаление, много последователи на Йога и дори учи- тели по Йога на Запад включват месо в храненето си, като понякога сервират пилешко и риба на курсове по йога или медитация. Трудно е да се разбере защо те допускат подобно нещо, предвид дхармичните традиции на ахимса, особено при положение, че набавянето на вегетариански продукти не е и никак трудно. Съвременната дилема: епохата на лошата храна Правилното хранене се определя не само от избрания вид храни, но и от тяхното качество. Както повечето от нас знаят, качеството на храната в нашата култура е общо взето ниско. Ако храната е Бог, то нашият Бог е несъмнено мъртъв, или най-малкото той се е превърнал в нещо не много по-различно от бизнес-план за извличане на максимални печалби! Нашата храна е масово произвеждана, масово приготвяна и масово консумирана, с малко грижа или внимание и определено с малко любов или съзнателност. Лошото качество на храните тръгва от лошите почви, химическите торове и използването на инсектициди и хербициди върху растенията, чиито дълготрайни ефекти са неизвестни. Съставни елементи на лошото качество на храните са преждевременното бране, изкуствено предизвикваното узряване, дългото транспортиране и дълбокото замразяване, което често унищожава как- вато и да била реална жизнена енергия, успяла да оцелее в растението. Върху тях се наслагва преработването на храна та, което може да включва облъчване, замразяване и консервиране, заедно с оцветители и пр. добавки и консерванти от всякакъв вид. Като че ли всичко това не е достатъчно, та в съвременното готвене широко се използват микровълновите печки, прекаленото топлинно обработване и прекомерната употреба на мазнини, захар, сол и подправки. Резултатът е, че не толкова ние ядем храната, колкото тя изяжда нас, като ни доставя не толкова питателни вещества, колкото служи като хранителна почва за токсините. Колкото и нещата да стоят зле сега, вероятно те ще се влошат още повече. Генното инженерство днес прибавя гени от бактерии, вируси, други растения и животни върху изпол- званите за храна растения. Дори използваните семена в наше време са генетично модифицирани. В соята например има гени от бактерии, ядки и цветя. В доматите пък са прибавени гени от риба и свиня. Основната причина за подобни промени е да се подобри търговския вид на храната, да се удължи срокът, в който е възможно тя да бъде съхранявана, или да стане по-устойчива на хербициди и пестициди, така че те да могат да бъдат използвани в по-големи количество върху нея. Но не и да се направи храната действително по-питателна. Тези генетични промени не се посочват върху етикетите на продуктите. По-голямата част от соята е вече генетично манипулирана, което създава затруднения на вегетарианците, тъй като соята присъства като съставка в много вегетариански продукти. Естествено, че за всеки, който се опитва да следва чиста йогическа диета, подобни промени са печални. Тъй като ние не можем да избегнем тяхната употреба и, особено при пътуване, можем да бъдем принудени да ги ядем, то можем да се надяваме само да намалим количеството лоша храна, която консумираме. Тази съвременна дилема относно храненето ни принуждава да се замисляме повече какво да включим в нашето хранене. Трябва да се учим как сами да отглеждаме нашата храна, да подкрепяме местните градинари, особено тези, които се стараят да произвеждат екологично чисти храни, както и да станем политически активни по проблемите на обкръжаващата ни среда. Храната е свещеният корен на живота. Ако ние я излагаме на риск, само излагаме на опасност собственото си здраве и щастие. За съжаление идващият век ни обещава не само лоша храна, но и лоша вода и лош въздух. Поне можем да си набавяме добра бутилирана вода. Въздухът ихраната крият повече рискове и зависят от волята на други. Затова осъзнаването на проблемите, свързани с храната, е важна част от всяка екологична стратегия за спасяване на планетата. Един истински йогин трябва да бъде на предната линия в движенията за защита на животните и на планетата Земя. Ако действаме днес, все още много неща могат да се подобрят, ако не фундаментално да се променят описаните негативни условия. Самата Земя, подобно на човешкото тяло, има невероятни сила за възвръщане на жизнеността, ако се нау- чим да съдействаме на тази лечебна сила да действа безпрепятствено.                                                                                                                                                                           ДЕЙВИД ФРОЛИ Йога и Аюрведа 



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha1
Категория: Други
Прочетен: 1232123
Постинги: 429
Коментари: 28
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930