Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2014 19:04 - ФИЛОСОФСКОТО РАЗУМНО ОБЯСНЕНИЕ НА УЧЕНИЕТО/Човешки създания, без душа?
Автор: budha1 Категория: Други   
Прочетен: 847 Коментари: 0 Гласове:
0



1) За да илюстрираме, представете си единната, еднородна, абсолютна и вездесъща Същност над горното стъпало на „стълбата на седемте плана на световете“, готова да се впусне в своето еволюционно пътешествие. Докато нейното корелиращо отражение постепенно се спуска, тя се диференцира и преобразява в субективна и накрая в обективна материя. Да я наречем на нейния северен полюс Абсолютна Светлина; на южния Ј полюс, който за нас би бил четвъртото или средното стъпало или план, броейки от който и да е край, ние езотерично я познаваме като Единен и Вселенски Живот. Сега забележете разликата. Горе е СВЕТЛИНАТА, долу Животът. Тя винаги е неизменна, той се проявява под аспектите на безбройни диференциации. Според окултния закон всички потенции, съдържащи се във висшето, стават диференцирани отражения в низшето и по същия този закон нищо, което е диференцирано, не може да се слее с еднородното.

Нищо от това, което живее и диша и има битие в кипящите вълни на света, или плана на диференциация, не може да продължава вечно. Поради това Буддхи и Манас, първоначални лъчи на Единния Пламък – първият като носител, упадхи или вахан на единната вечна Същност, последният като носител на Махат или Божествената Мислеоснова (Маха-Буддхи в „Пураните“), Вселенската разумна душа – нито единият, нито другият, като такива могат да угаснат или да бъдат унищожени, нито като същност, нито като съзнание. Но физическата личност със своята Линга Шарира и животинската душа със своя Кама/Кама Рупа, носител на Низшия Манас, както е казано, обитава физическия мозък, в петте физически чувства и във всички органи на чувствата на физическото тяло./ могат да бъдат унищожавани и са унищожавани. Те са се родили в царството на илюзиите и трябва да изчезнат като пухкаво облаче от дълбокото и вечно небе.

Който е чел тези томове с известно внимание, трябва да знае за произхода на човешките Eгo/общо наричани Монади/, и какво те са представлявали, преди да бъдат принудени да се въплътят в човешко животно. Тези божествени същности, които Кармата е накарала да действат в драмата на Манвантарния живот, са същества от висшите и по-ранни светове и планети, чиято Карма още не е била изчерпана, когато техните светове са навлезли в Пралая. Такова е учението; но независимо дали това е така, или не, Висшето Eгo – в сравнение с форми на преходната земна нечистота, каквито сме ние самите – са Божествени Същества, Богове, безсмъртни в течение на Манвантарата, или 311 040 000 000 000 години, докато продължава векът на Брама. И като Божествени Eгo, за да станат отново Единна Същност или да бъдат отново всмукани в АУМ, трябва да се пречистят в огъня на страданията и индивидуалния опит; и земните Eгo на личността, трябва да постъпят по подобен начин, ако искат да участват в безсмъртието на Висшите Eгo. Това те могат да постигнат, като съкрушават у себе си всичко, което е изгодно само на низшата, лична природа на техните „аз“ и по пътя на стремежа да пренесат своя мислещ Космичен Принцип в Принципа на Висшето Eгo. Ние (т.е. нашите личности) ставаме безсмъртни от простия факт на прикрепването на мислещата ни морална натура към нашата Божествена Триединна Монада, Атма-Буддхи-Манас – три в едно и един в три (аспекта). Тъй като Монадата, проявена на Земята от въплътяващото ce Eгo, e това, което се нарича Дърво на Вечния Живот, към което е възможно приближаване само като се изядат плодовете на познанието, Познанието за добро и зло, или ГНОЗИСЪТ, Божествената мъдрост.

В езотеричните учения това Eгo e петият Принцип на човека.Седмият не е човешки, а Вселенски Принцип, в който човек участва; но също така участва и всеки физически и субективен атом, и всяка тревичка, и всичко, което живее и съществува в Пространството, независимо дали съзнава това, или не. Освен това той знае, че ако човек е по-тясно съединен с него и го асимилира със сто пъти по-голяма сила, то това е просто защото той е дарен с най-високо съзнание на тази земя; че човек, казано накратко, в своето следващо преобразяване може да стане Дух, Дева или Бог, докато нито камъкът, нито растението, нито животното могат да направят това, преди да станат хора на свой ред.

2) Сега, какви са функциите на Буддхи? На нашия план той няма нито една, ако не е съединен с Манаса, съзнателното Eгo. По отношение на Божествената коренна същност Буддхи се намира в същата връзка, в която се намира Мулапракрити към Парабрахмана на ведантистката школа; или като Алая, Вселенската душа, към Единния вечен дух или това, което се намира зад него. Той е нейният човешки носител, отделен с едно стъпало от този Абсолют, който не може да има никакво отношение към каквото и да е било крайно и обусловено.

3) Какво е Манас и какви са неговите функции? В своя чисто метафизичен аспект Манас, макар и да е с едно стъпало по-ниско от Буддхи, все пак е толкова неизмеримо по-високо от човека, че той не може да влезе в непосредствено съединение с личността по друг начин, освен чрез своето отражение, низшия ум. Манас е духовното самосъзнание в себе си и Божественото съзнание, когато е съединен с Буддхи, който е истинският „производител“ на тази „продукция“ (викара), или на самосъзнанието чрез Махат. Поради това Буддхи-Манас е напълно неспособен да прояви себе си в течение на своите периодични въплътявания по друг начин, освен чрез човешкия ум, или низшия Манас. Двете са свързани заедно и са неразделни и имат толкова малко отношение към низшите Танматри,1 или рудиментарни атоми, колкото еднородното към разнородното. Поради това, ако низшият Манас, или мислещата личност, иска да се съедини със своя Бог, с Божественото Eгo, то в неговата задача влиза да разсейва и парализира Танматрите, или свойствата на материалната форма. Поради това Манас е показан двоен – като Eгo и Ум на човека. Именно Кама Манас, или низшето Eгo, заблуден от погрешното понятие за независимото съществуване, като „производител“ на свой ред и повелител на петте Танматри, става Егоизъм, егоистичното Аз, в какъвто случаи той трябва да се разглежда като Махабхутичен и краен, защото той е съединен с Аханкара, способността на личното „Аз-творение“. Следователно:

„Манасът трябва да се разглежда като вечен и невечен; вечен в неговата атомна природа (параману рупа), като вечна субстанция (дравя), краен (каря рупа) – когато е съединен, като duada, c Кама (животинското желание или човешката егоистична воля), низшата продукция, казано накратко.“

Поради това, докато вследствие на своята същност и природа е безсмъртно в цялата вечност – с формата (рупа), която съществува в течение на всичките жизнени цикли на четвърти Кръг – неговото Sosie, или подобие, личното Eгo, трябва да заработи своето безсмъртие.

4) Антахкарана е името на този въображаем мост, тази пътека, която минава между Божественото и човешкото Eгo, тъй като те са Eгo (мн.ч.) в течение на човешкия живот, за да станат отново единно Eгo в Девачана или Нирвана. Това може да изглежда трудно за разбиране, но в действителност, с помощта на познатата, макар и необичайна илюстрация, то става напълно просто. Мислено да си представим ярка лампа в средата на стаята, хвърляща светлина върху стената. Нека лампата представлява Божественото Eгo, a светлината, която тя хвърля върху стената – низшият Манас; и стената нека да е тялото. Тогава тази част от атмосферата, която предава лъча от лампата върху стената, представлява Антахкарана. Да предположим по-нататък, че хвърляната светлина притежава разсъдък и ум, както и способността да разсейва всички зли сенки, преминаващи по стената, и да привлича към себе си всичко светло, получавайки от него неизгладими отпечатъци. Подобно на това, човешкото Eгo притежава властта да прогонва сенките или греховете и да умножава яркостта на светлината или добрите деяния, които произвеждат тези отпечатъци, и по този начин чрез Антахкарана си осигурява постоянна връзка и крайно съединение с Божественото Eгo. Запомнете, че последното не може да се случи, докато в чистотата на тази светлина остава макар и едно единствено петно на земно или материално. От друга страна тази връзка не може да бъде напълно разкъсана и окончателно разделена, докато остава макар и едно духовно деяние или потенция, което да служи като съединителна нишка; но в момента, когато загасне тази последна искра, и последната потенция е изчерпана – тогава настъпва разривът. В една притча на Изтока Божественото Eгo e уподобено на Стопанин, който изпраща своите работници да обработват полето и да събират реколтата и който е съгласен да държи полето, докато то нещичко ражда. Но когато тази земя стане напълно безплодна, не само я напускат, но и работникът (низшият Манас) загива.

От друга страна, все още прибягвайки до нашето сравнение, когато светлината, хвърляна върху стената, или разумното човешко Eгo, достига точката на действителната духовна изчерпаност, то Антахкарана изчезва, светлината повече не се предава и лампата става несъществуваща за лъча. Светлината, която е била погълната, постепенно изчезва и настъпва „затъмнение на Душата“; съществото живее на земята и след това преминава в Кама Лока само като натрупване на материални качества, то не може да премине в Девачан и незабавно отново се ражда като човешко животно, за наказание.

Това сравнение, колкото и да е странно, ще ни помогне да схванем правилната идея. Като се изключи сливането на нравствената природа с Божественото Eгo, безсмъртие за личното Eгo няма. Оживяват само най-духовните еманации на личната Човешка душа. Просмукала по време на живота от понятието и чувството за „Аз съм Аз“ на своята личност, Човешката душа, носителка на самата същност на Кармичните действия на физическия човек, след неговата смърт става неразривна част от Божествения пламък, Егото. Тя става безсмъртна по силата на факта, че сега здраво е прикрепена към Монадата, която е „Дървото на Вечния живот“.                                                                                                             Какво става с Камичната човешка душа, която винаги е душът на лошия и безнравствен човек или на бездушната личност? Тази тайна сега ще бъде обяснена.

В този случай – а именно когато човек, който никога не е имал мисли извън неговото животинско Аз, като не притежава нищо, което Душата би могла да предаде на Висшето или да прибави към сумата на опита, събран от минали животи, която неговата памет трябва да запази завинаги – Личната душа се отделя от Егото. Тя не може да прикрепи нищо от себе си към този вечен ствол, чийто сок отглежда милиони личности, подобно на листата от неговите клони, листа, които съхнат, умират и падат в края на своя сезон от годината. Тези личности пускат кълнове, разцъфтяват и угасват, някои – без да оставят след себе си никаква следа, други – след смесването на своя живот с живота на родителския ствол. Душите от първия клас са обречени на унищожение, или Авичи – състояние така лошо разбрано и още по-лошо описано от някои теософски автори, но което не само се намира на нашата земя, а фактически е самата земя.

Така ние виждаме, че Антахкарана е била разрушена, преди низшият човек да е имал възможността да асимилира Висшето и да стане единен с него; и поради това Камичната „душа“ става отделно същество, за да живее занапред като „бездушна“ твар в течение на кратък или по-продължителен период, в зависимост от своята Карма.

Но преди да навлезем в подробности, аз трябва още веднъж по-добре да обясня значението и функциите на Антахкарана. Както беше казано, можем да си я представим като тесен мост, съединяващ Висшия и Низшия Манас. Ако погледнете в речника на „Гласът на Безмълвието“, стр. 88 и 89 (англ.), ще откриете, че тя е проекция на низшия Манас или по-точно – звеното между последния и Висшето Eгo, или между Човешката и Божествената или Духовната душа./Тъй като авторът на „Езотеричен Буддизъм“ и „Окултен свят“ е нарекъл Манаса Човешка душа, а Буддхи – Духовна душа, аз оставих в „Гласа“ тези термини непроменени, отчитайки, че това е книга, предназначена за публиката./

„При смъртта тя се унищожава като пътека или като начин за контакт и нейните остатъци оживяват под вида на Кама Рупа“,

„черупки“. Това спиритистите виждат да се появява на спиритичните сеанси като материализирани „форми“, които те наивно приемат за „Духове на покойниците“./ В екзотеричните учения на раджа йога, Антахкарана е наречен вътрешен орган на възприятието и е разделена на четири части: (низш) Манас, Буддхи (разсъдък), Аханкара (личност) и Чита (мисловната способност). С някои други органи тя образува част от Джива, Душата, също така наричана Лингадех./Това е така далеч от истината, че по време на сън – макар Антахкарана да се намира на мястото си – личността само наполовина бодърства; поради това Антахкарана, както е казано, е пияна или безумна по време на нашето нормално сънно състояние. Ако това е така по време на периодичната смърт, или сънят на живото тяло, то може да се съди какво е съзнанието на Антахкарана, когато след „вечния сън“ се е преобразувала в Кама Рупа.

За да не смущаваме ума на западния ученик с трудната за разбиране индийска метафизика, нека той да разглежда низшия Манас или Ум като лично Eгo в състояние на бодърстване и като Антахкарана само в течение на тези моменти, когато той се устремява към своето Висше Eгo и по този начин става средство за контакт между двете. Именно по тази причина я наричат „пътека“. Когато член или орган на физическия организъм остава без употреба, той отслабва и накрая атрофира. Същото става с менталните способности и следователно става ясно, че при напълно материалистичните и развратени натури функцията на низшия ум, наричана Антахкарана, атрофира.

Според езотеричната философия това учение обаче е такова: отчитайки, че способностите и функцията на Антахкарана са дотолкова необходими, колкото посредничеството на ухото за чуване и на окото за виждане – и ако чувството на Аханкара, т.е. „Азът“ или егоизмът, не е изцяло потиснато у човека и низшият ум не е влят напълно във Висшия Буддхи-Манас и не е станал единен с него – става ясно, че разрушаването на Антахкарана е подобно на разрушаването на мост над непроходима бездна: пътникът никога няма да стигне до целта на другия бряг. Ето в това се съдържа разликата между екзотеричнаго и езотеричното учение. Чрез устата на Веданта първото казва, че докато Умът (низшият) се вкопчва в Духа (Буддхи-Манас) чрез Антахкарана, той не може да придобие истинска Духовна Мъдрост, Джнана и това може да се постигне само чрез стремежа да се стигне en rapport с Вселенската Душа (Атма); всъщност, че раджа йога се достига по пътя на игнориране на Висшия ум. Ние казваме, че това не е така. Не може да се прескочи нито едно стъпало от стълбата, водеща към знание. Нито една личност не може да постигне Атма или да контактува с нея по друг начин, освен чрез Буддхи-Манас; опитът да се стане Дживанмукта или Махатма, преди да се стане Адепт или дори Нарджол (безгрешен човек), е равносилен на опита да се достигне Цейлон от Индия без преминаване по море. Поради това ние сме казали, че ако разрушим Антахкарана, преди личното още да е преминало под абсолютен контрол на неличното Eгo, ние рискуваме да загубим последното и да бъдем откъснати от него завинаги, ако наистина не побързаме да възстановим контакта чрез огромно окончателно усилие.

Едва когато неразривно сме се съединили със същността на Божествения ум, ние следва да разрушим Антахкарана.

„Когато самотният воин, преследван от армията, търси убежище в крепостта, за да откъсне врага от себе си, той отначало разрушава подвижния мост и чак след това започва да унищожава преследващите го; така трябва да постъпи Сротапати, преди да убие Антахкарана.“

Или както излага това една окултна аксиома:

„Единицата става Трима и Три поражда Четири. Последният (Четворката) трябва отново да стане Трима и Божествените Трима да се разширят в Абсолютно Едно.“

Монадите, които стават Диади на диференцирания план, за да се развият в Триади в течение на цикъла на въплътяване, дори и въплътени, не знаят нито пространство, нито време, а се разсейват чрез низшите Принципи на Четворката, явявайки се по своята природа вездесъщи и всезнаещи. Но това всезнание е вродено и може да проявява своята отразена светлина само чрез онова, което е поне полуземно или материално; даже такова като физическия мозък, който на свой ред е носител на низшия Манас, възцарил се в Кама Рупа. И това е нещото, което постепенно се унищожава в случаите на „втора смърт“.

Но такова унищожение – което в действителност е отсъствие дори и на най-малка следа от обречената Душа във вечната ПАМЕТ и поради това означава унищожение във вечността – съвсем не значи прекратяване на човешкия живот на Земята, тъй като Земята е Авичи и при това най-лошата Авичи, каквато е възможна. Изгонени завинаги от съзнанието на Индивидуалността, въплътяващото ce Eгo, физическите атоми и психическите вибрации на отделената сега личност незабавно се въплътяват на същата тази Земя, но в още по-низко и жалко създание, човешко същество само по форма, обречено на Кармични мъчения в течение на целия му нов живот. Освен това, ако упорито се придържа към своя престъпен или развратен начин на живот, то ще удължи страданията си чрез дълга поредица от незабавни превъплътявания.

Пораждат се два въпроса: 1) Какво става с Висшето Eгo в такива случаи? 2) Що за животно се получава от човешкото създание, родило се без душа?

Преди да отговорим на тези два твърде естествени въпроса, аз искам да обърна вниманието на всички от вас, които са се родили в християнски страни, върху факта, че този романтичен епизод на изкупване на чужди грехове и мисията на Исус, във вида, в който сега се преподнася, е бил извлечен или заимстван от някои твърде свободомислещи посветени от тайнственото учение за земните изпитания на превъплътяващото ce Eгo. Последното действително е жертва на своята собствена Карма от предишни Манвантари, което доброволно приема задължението да спасява тези, които иначе биха останали бездушни хора или личности. По този начин източната доктрина се оказва по-философска и логична, отколкото е западната измислица. Христос, или Буддхи-Манас, на всеки човек не е напълно невинният и безгрешен Бог, макар че в определен смисъл той е „Отецът“, бидейки от тази същност, от която е и Вселенският Дух, но едновременно е и „Синът“, тъй като Манасът е втората степен от „Отеца“.

Чрез своето въплътяване Божественият Син приема отговорността за греховете на всички личности, които той ще одушевява. Това той може да осъществи само чрез своя упълномощен или отражение, низшият Манас. Единственият случай, при който Божественото Eгo може да избегне индивидуално наказание и отговорност, като ръководещ Принцип, е когато му се налага да се откъсне от личността поради това, че с психическите си и астрални вибрации, по силата на интензивността на своите комбинации, материята се намира извън границите на контрол на Егото. Апофис, Драконът, е станал победител; превъплътяващият се Манас, постепенно отделяйки се от своето временно жилище, окончателно се отделя от психоживотинската Душа. Поради това в отговор на първия въпрос аз казвам:

1) Божественото Eгo прави едно от двете: или а) незабавно възобновява под своите собствени кармични импулси нов ред въплътявания; или б) търси и намира убежище в лоното на Материята, Алая, Вселенската Душа, чийто Манвантарен аспект е Махат. Освободено от жизнените впечатления на личността, то се потапя в своеобразен нирваничен антракт, в който не може да има нищо друго освен вечно Настояще, поглъщащо Миналото и Бъдещето. Лишен от „ратая“, загубил и полето, и реколтата, Стопанинът, в безкрайността на своята мисъл, естествено не пази в паметта си никакви спомени за крайната и мимолетна илюзия, каквато е била неговата последна личност. И тогава действително последната е унищожена.

2) Бъдещето на низшия Манас е ужасно и то е още по-ужасно за човечеството, отколкото за този днес животински човек. Понякога се случва, че след отделянето опустошената Душа, днес станала съвършено животинска, изтлява в Кама Лока, както изтляват всички останали животински души. Но предвид това, че колкото по-материален е бил човешкият ум, толкова повече той продължава, дори и по време на междинния стадий – често се случва след като даденият живот на бездушния човек е завършил, той отново и отново да се въплътява в нови личности, всеки път във все по-жалка от преди. Импулсът на животинския живот е твърде силен; той не може да се изтощи само в един или два живота. Обаче в по-редки случаи, когато низшият Манас е обречен на изтощение по пътя на гладуването, когато повече няма надежда, че макар и някакъв остатък от низшата светлина, като следствие на благоприятни условия – да кажем дори и кратковременен духовен стремеж и разкаяние – притегли обратно към себе си своето Eгo-Родител и Кармата поведе Висшето Eгo отново към нови въплътявания, тогава може да стане нещо много по-страшно. Кама-Манасичното привидение може да стане това, което в окултизма наричат „Обитател на Прага“. Този Обитател не прилича на онзи, който така живописно е описан в „Занони“, но той действително е факт в Природата, а не романтична измислица, колкото и красива да е тя. Булвер навярно е получил тази идея от някой източен посветен. Обитателят, ръководен от родството и привличането, се втурва в астралния ток и през аурната обвивка на новото временно жилище, обитавано от Eгo-Родителя, и обявява война на низшата светлина, която го е заменила. Разбира се, това може да стане само в случай на нравствена слабост на личността, подложена на такова обземане. Никой, който е стабилен по отношение на добродетелта и праведността на своя жизнен път, не рискува да се срещне с такова явление и не бива да се плаши от него, а само тези, които са развратени в сърцето си. Робърт Луис Стивънсън действително е притежавал проблясък на истинско прозрение, когато е писал своята повест „Странният случай на д-р Джекил и мистър Хайд“. Неговата повест е истинска алегория. Всеки чел я ще види в нея субстрат на истината и в мистър Хайд – Обитателя, обземащия личността, временното жилище на Духа-Родител.                                                                                                           „Как би могъл такъв процес да има място, без да знае човек за това?“ Може и става и аз веднъж почти напълно го описах в „Теософ“.                          „Душата, низшият Ум, става полуживотински принцип, почти парализиран от ежедневните пороци, и постепенно се превръща в несъзнателен по отношение на своята субективна половина, Владетеля, един от могъщия Сонм; (и) пропорционално на бързото развиване на мозъка и нервите рано или късно тя (личната Душа) в крайна сметка губи от поглед своята божествена мисия на Земята.“

Наистина:

„Мозъкът се храни като вампир, живее и набира сила за сметка на своя духовен родител... и личната полунесъзнателна Душа става безчувствена, без надежда за поправяне. Тя е безсилна да различи гласа на своя Бог. Тя си поставя за цел само разработването и no-пълното постигане на натуралния земен живот и по този начин може да разкрие само тайните на физическата природа. ...Тя започва с това, че става фактически мъртва в течение на живота на тялото; и завършва с това, че напълно умира, т.е. унищожава се като цялостна безсмъртна Душа. Такава катастрофа често може да настъпи много години преди физическата смърт на човека: „На всяка крачка в живота ние се сблъскваме с лишени от души мъже и жени“. И когато идва смъртта... няма вече Душа (превъплътяващо се Духовно Его), която трябва да се освободи..., тъй като тя е отлетяла много години преди това.“

Резултатът: лишен от своите ръководещи Принципи, но засилен от своите материални елементи, Кама Манас, наместо да бъде „производна светлина“, сега става самостоятелно Същество. След като си е позволил да се спуска все по-ниско на животински план, когато за неговото земно тяло настъпи часът да умре, става едно от двете: или Кама Манас незабавно се преражда в Миалба, състоянието Авичи на Земята,1 или, ако той е станал много силен по злина – „безсмъртен в Сатаната“, според окултния израз – за кармични цели никога не му се разрешава да остава в активното състояние Авичи в земната Аура. Тогава от отчаяние и загуба на всякаква надежда, в своята безкрайна злоба той става подобен на митичния „дявол“; той продължава да живее в своите елементи, които изцяло са пропити от същността на материята, тъй като злото е връстник на материята, откъсната от Духа. И когато неговото висше Его още веднъж се въплътява, отделяйки ново отражение, или Кама-Манас, тогава обреченото низше Его, подобно на чудовището на Франкенщайн, винаги чувства привличане към своя Баща – който отхвърля сина – и става „Обитател на Прага“ на земния живот. Аз начертах контурите на тази окултна доктрина в октомврийския номер на „Теософ“ от 1881 г. и в ноемврийския от 1882 г., но не можех да се задълбочавам в подробности и изпитвах големи затруднения, когато от мен изискваха пояснения. Все пак аз там писах достатъчно ясно за „безполезните търтеи“, за тези, които отказват да станат сътрудници на Природата и милиони от тях загиват в течение на Манвантарния жизнен цикъл; за тези, които, както в дадения случай, предпочитат постоянно да страдат в Авичи според Кармичния закон, отколкото да се откажат от живеене в зло; и накрая за тези, които са сътрудници на Природата по разрушение. Това са напълно безнравствени и развратени хора, но толкова високо интелектуални и силно вдъхновени от злото, колкото онези, които са вдъхновени от доброто.

1 Земята, или по-точно земният живот, е единствената Авичи (Ада), която съществува за хората на нашето човечество на това земно кълбо. Авичи е състояние, а не местност; тя е противоположност на Девачан. Такова състояние съпътства Душата където и да отиде, независимо дали в Кама Лока, като полусъзнателно привидение, дали в човешко тяло, когато тя отново се ражда, за да страда от Авичи. Никакъв друг Ад нашата философия не признава.

„Техните (низши) Его могат да избегнат закона за окончателното разрушение или унищожение в течение на много векове.“

Така ние намираме на Земята бездушни същества от двата вида: тези, които са загубили своето Висше Его в сегашното въплътяване, и онези, които вече са се родили бездушни, отделени от своите Духовни Души в предишен живот. Първите са кандидати за Авичи; вторите са „мистър Хайдовци“, независимо от това дали се намират в човешки тела, или са извън тях, дали са въплътени, или се подвизават наоколо като невидими, макар и мощни вампири. При такива хора коварството се развива в огромна степен и никой, освен запознатите с тази доктрина, не би подозирал, че те са без душа, тъй като нито религията, нито науката ни най-малко подозират, че в Природата съществува такъв факт.

Обаче за човека, който е загубил своето Висше Eгo заради пороците си, все пак има надежда, докато все още се намира във с физическото си тяло. Той все още може да се оправи и да бъде накаран да въстане против материалната си натура. Тъй като силното чувство на разкаяние или едно искрено обръщане към Егото, което си е отишло, или най-доброто – действените усилия, насочени към това да се поправи, могат отново да върнат Висшето Eгo назад. Съединителната нишка все още не е напълно разкъсана, макар че Егото сега се намира извън границите на възможностите на насилствено достигане, тъй като „Антахкарана е разрушена“ и личното същество вече стои с единия крак в Миалба;но все още то не се намира извън границите, в които може да бъде чут силният духовен призив. По разглеждания предмет съществува и друго съобщение, направено в „Разбулената Изида“.Там е казано, че тази ужасна смърт понякога може да се избегне чрез познаването на съкровеното ИМЕ, „СЛОВОТО“.Какво е това „СЛОВО“, което не е „Слово“, а е Звук, вие всички знаете. Неговата сила е скрита в ритъма или ударението. Това просто означава, че чрез изучаването на Съкровената Наука дори и лошият човек може да бъде спасен и спрян по пътя към гибелта. Но ако той не се намира в тясно единение със своето Висше Eгo, може да го повтаря като папагал дори и по десет хиляди пъти на ден и въпреки това „Словото“ няма да му помогне. Напротив, ако той не е изцяло в съгласие със своята Висша Триада, може да предизвика резултат точно противоположен на благодетелния; Братята на сянката много често го използват в своите злонамерени цели, в тези случаи то не пробужда нищо друго, освен злите, материални елементи на Природата. Но ако човек по своята натура е добър и искрено се стреми към ВИСШЕТО A3 – което е това Аум – чрез своето Висше Eгo – което е неговата трета буква, и Буддхи, втората, – то няма атака на дракона Апофис, която той да не би могъл да отбие. От тези, на които много е дадено, много се и очаква. Който чука на вратата на Светилището при пълното познаване на неговата святост и като получи разрешение да влезе, отстъпва от прага или се обръща и казва: „О, в него няма нищо“, и по този начин губи своя шанс да узнае цялата истина – този може само да очаква своята Карма.                                                                                                                                                  Доброто и злото са относителни и могат да се засилват или отслабват в зависимост от условията, с които човек е заобиколен. Принадлежащият към тези, които ние наричаме „безполезната част на човечеството“, така да се каже към светското мнозинство, в много случаи е безотговорен. Престъпленията, извършени поради Авидя, или невежество, влекат след себе си физическа, но не и морална отговорност или Карма. Вземете например идиотите, децата, диваците и хората, които нищо по-добро не познават. Но по съвсем различен начин стоят нещата с човек, който е свързан с обещание към ВИСШЕТО A3. Вие не можете да призовавате този Божествен Свидетел без последствия и след като сте поставили себе си под неговото наставничество, по този начин вие молите Сияещата Светлина да осветява и просветява всички тъмни ъгли на вашето съществуване; съзнателно вие сте призовали Божествената Справедливост на Кармата да забелязва вашите подбуди, старателно да преглежда действията ви и всичко да записва за ваша сметка. Тази крачка е толкова необратима, колкото е и раждането на детето. Никога повече вие не можете да накарате себе си да се върнете обратно в състояние на Авидя и безотговорност. Дори и да избягате на другия край на земята, да се скриете от хорските погледи или да потърсите забрава в буйния социален вихър, тази Светлина ще открива и осветява всяка ваша мисъл, слово и действие. Всичко, което Е. П. Б. може да направи, това е да изпрати на всеки сериозно устремен сред вас своето най-искрено братско съчувствие и надежда за благ резултат от вашите усилия. Въпреки това не падайте духом, а дерзайте, винаги дерзайте;1 двайсет неуспеха са поправими, ако ги следват също толкова несъкрушими стремежи нагоре. Нима не е същото, когато се извършва изкачване в планината? По-нататък знайте, че ако Кармата безжалостно записва за сметка на езотерика такива лоши действия, каквито при невежия човек би оставила без внимание, то равносилно правило е и това, че всяко от неговите добри действия, поради връзката му с Висшето Аз, стократно се усилва като потенциалност на доброто.

Накрая, винаги дръжте в съзнанието си увереността, че макар и да не виждате никакъв Учител около кревата си и не чувате уловим шепот в нощната тишина, все пак тази Свята Сила е около вас; Святата Светлина свети в часа на духовна нужда и стремежи и няма да са виновни УЧИТЕЛИТЕ или техният смирен глашатай и слуга, ако вследствие на порочността или нравствената неустойчивост някои от вас отрежат себе си от тези висши сили и стъпят на наклонената плоскост, която води към Авичи.                                                                                             Тайната доктрина Том 3                                                                         



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha1
Категория: Други
Прочетен: 1227884
Постинги: 429
Коментари: 28
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031