Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.08.2014 20:44 - . Какво е това "нади"
Автор: budha1 Категория: Други   
Прочетен: 781 Коментари: 0 Гласове:
0



Доктор М.В.Апте от Научния институт в Лонвала в книгата си “Надите в Йога” пише:
“По темата за надите е написано огромно количество книги, но, прочитайки всички, вие още повече ще се объркате. Някои твърдят, че надите – това са нерви, други категорично отричат това. Даже в един и същи трактат може да се открият противоречиви твърдения”. По-нататък доктор Апте е по-еднозначен: “Всеки опит да се даде строго анатомично определение на надите или чакрите ще бъде неуспешен”. Лама Анагарика Говинда, който за мен е авторитет, в своята работа "Les fondements de la mystique tibetaine" казва: “не бива да се отъждествяват надите с нервите… Неправилните преводи са довели до това заблуждение. Надите – това не са вени, не са артерии и не са нерви”. Възниква въпросът: но какво тогава е това? Вие ще кажете: не е ли по-добре да оставим тази тема за академична дискусия, още повече, че самите санскритски автори не могат да достигнат до единно мнение. Точно обратното. Лично аз съм уверен, че терминът “нади” може да се разбере единствено на практика. Йога е комплексна наука. Тя изучава взаимовръзките на физиологичните и психологичните аспекти в човешкото тяло, а не неговите анатомични подробности и в основата й лежи методът на интроспекцията (самонаблюдението). Такъв подход не може да даде строго еднозначни определения. Но ние вече отбелязахме, че понятието прана е много по-лесно да се разбере, ако направим аналогия с електрическата енергия. Ние разгледахме всички явления, свързани с нея: отрицателните йони, електрическите и магнитни полета и т.н. Ако си представим, че целият ни организъм е пронизан от тези енергии, то надите биха били тези проводници, по които тече праната. Някои западни учени са допускали съществуването на биоенергия, наричана от йогите прана, и са се опитвали да я измерят. Най-известни в тази посока са изследванията на Вилхелм Райх (австро-американски психоаналитик и биолог), който е писал: „Сублимацията на биоенергия не може да бъде ограничена само до нервната система. Тя по-скоро се разпространява по всички мембрани на организма. Всяка клетка на живия организъм съдържа оргон (биоенергия) и продължава да се зарежда с него от въздуха посредством дишането. Ако червените кръвни телца се увеличат 2000 пъти, те ще имат синкав оттенък, придаван от оргона. Хлорофилът на растенията съдържа определено количество оргон, които получават от въздуха и под влияние на слънчевите лъчи. “. Заменяйки оргон с прана – всеки йогин ще се съгласи с този текст. В предговора към превода на книгата на Химе “Thirteen Upanishads” доктор Джордж С. Д. Хасс пише: “Очевидно е, че авторите на Упанишадите са употребявали термина нади, но всички следващи книги за йога много повърхностно са засягали този въпрос, давайки по този начин свобода на въображението на своите читатели. В Упанишадите нади – това са канали, по които циркулира жизнената енергия. Тези канали имат различна структура и преминават през финото и плътното тяло”. В самите Упанишади, в частност в Чхандога и Брихадараняка, за нади се казва следното: “Финото тяло се състои от 17 части и се въплъщава именно в нади”. Западната анатомия е обективна наука. Тя изучава реалните, видимите явления. Тя прави разкрития и класифицира. Йогийската анатомия, повтарям, не се занимава с трупове. Тя е субективна наука, основана на самонаблюдение на всички протичащи процеси в организма. Благодарение на концентрация на съзнанието върху вътрешните психофизиологични процеси, йогите чувстват праната и са способни да я осъзнават и управляват. Те усещат как тя се трансформира, циркулира и натрупва. Не бива да се забравя и за етимологията на надите. Този термин означава “канал, проводник, тръба”. В “Гхеранда-Самхита” надите – това са канали, които пренасят енергията от въздуха в организма. Ние познаваме множество жизнени процеси, в които участват артериите, вените и нервите едновременно, но не бива да отъждествяваме надите с тези структури.

24. Основни нади
Йогийската физиология е основана на интроспекция и, следователно, на субективни оценки на процесите, произтичащи в човешкото тяло, което често се критикува от западната медицина и психоанализа. Основният тезис на критичните нападки се състои в субективизма на получените резултати и излишната метафизичност на теорията. Аз не споря, за тази критика има убедителни доводи, но относно пранаяма може да се каже, че тази методика е напълно ефективна и няма равна на себе си. Тя е преминала проверката на времето и именно с нейна помощ древните йогини са осъзнавали и изследвали невидимите потоци прана в своето тяло. Цялата йогийска физиология се базира на метафизическата концепция за надите. Съществуват множество рисунки, илюстриращи тази концепция. В тази книга те са две. Първата е много проста и доста известна. Втората – старинна и много подробна. На нея са изобразени основните нади и чакри (енергийни центрове). Тази рисунка можа да даде по-пълна представа за възгледите на йога относно циркулирането на фините енергии в човешкото тяло, но тя не бива да се възприема като точно анатомично изображение. Ще отбележа, че енергийните канали са много, често се споменава цифрата 72000. Други източници твърдят, че те са 350000. Но, в края на карищата, кой ги е броил? Доколкото ми е известно – никой, и затова тези данни не бива да се възприемат буквално, както и данните за количеството съществуващи асани. Смята се, че те са 84000 (всъщност аз съм срещал и цифрата 8400000). В един ръкопис (Горакхашат, секта Натхов), Гуру Горакшанатха казва на своите ученици: “Асаните са толкова, колкото са живите същества, и само Махешвара (Великият Повелител) знае всичките им вариации. От 84 лакши (1 лакш = 100000) само 84 са подходящи за хората”. От древни времена Майсторите са показвали на своите ученици 84 основни асани, а за да подчертаят неограничеността на своя избор, са казвали, че съществуват 100000 пъти повече. Приблизително така стоят нещата и с надите. Те са много, и, навярно, не по-малко са и мненията за това какви са техните значения и техните функции. В болшинството случаи мненията се формират под въздействие на чут или прочетен материал. Но даже и най-професионалният преводач (а болшинството книги по йога са преведени от санскрит) може да не доразбере това, за което говори авторът, дори само поради факта, че философията на йога противоречи на неговите собствени възгледи. Или текстовете съзнателно са били написани така, че да бъдат разбрани само от посветените. Според мен, съществуването на много различни мнения е напълно естественo. Аз бих се учудил, ако беше обратното. Ние ще разгледаме основните неща, по които са единодушни различните източници. Например, Горакхашат (стих 17-23): 17. Сред множеството Нади, които се явяват канали (проводници) на праната, 72 се считат за много важни, а 10 от тях са основните. 18. Ида, Пингала, Сушумна и други: Гандхари, Хасти-джихва, Пуша и Яшасвини. 19. Аламбуша, Куху и десетата – Шанхини. Тази мрежа от Нади трябва да бъде известна на всеки йогин. 20. Ида се намира отляво, Пингала отдясно, а Сушумна по средата. Гхандари завършва в лявото око. 21. Хастиджива завършва в дясното око. Пуша завършва в дясното ухо, Яшасвини – в лявото, а Аламбуша в устата. 22. Куху се намира в половия орган, Шанкини – в Муладхара (ануса). Всяка от тези десет нади се явява път за Прана. 23. Ида, Пингала и Сушумна са канали на Праната. Те често са наричани Луна, Слънце и Огън, защото те са божествени.
Запомнете добре последните три, а също и това, че останалите седем са тясно свързани с различни части на тялото и сетивните органи: очи, нос, уши, анален сфинктер, полови органи и т.н. Ида и Пингала се отъждествяват с лявата и дясната ноздра. Сушумна преминава през цялото тяло, започвайки от ануса и завършвайки на темето – това е най-главната нади. За да се доберем до източника на всички нади (наречен Канхан), трябва да се спуснем към основата на гръбначния стълб. „Канхан има форма на яйце и се намира над пениса, малко по-надолу от пъпа” (не е ли наистина загадъчно?). Ида обединява левия тестис (при мъжете) или левия яйчник (при жените) с лявата ноздра, разполагайки се от лявата страна на гръбнака. Тя има лунна природа и понякога се нарича Чандра-Нади (Чандра=Луна-ХА). Практически всички автори са единодушни за това, че Сушумна това е Меруданда, тоест гръбнакът. Засега ще се ограничим с Ида и Пингала, а Сушумна ще оставим за отделно изследване, тъй като тя е особено важна от гледна точка на пранаяма (виж статия Сушумна). Ида и Пингала са двата основни канала за постъпване на прана в човешкия организъм. Западният учен би могъл да формулира всичко, казано по-горе, по следния начин:
Ида и Пингала са две от основните нервни вериги, които започват от ноздрите, отиват към мозъка и оттам по сложна траектория се спускат надолу по целия гръбнак във вид на два реда нервни възли.


На старинния пергамент е показано, че чакрите са много повече. Ида и пингала не пресичат Сушумна, а преминават успоредно на гръбнака.
Но ако Сушумна се разглежда като еквивалент на гръбначния мозък, то може да се забележи следната грешка: гръбначният мозък няма отношение към ануса, а Сушумна започва от него. Някои индийски автори разрешават този парадокс по следния начин: нервните влакна, които контролират аналния сфинктер, са свързани с гръбначния стълб, следователно, връзката между ануса и главния мозък се осъществява с помощта на гръбначния мозък. Но както и да е в действителност, даже ако всички горепосочени нади съвпадат с ортосимпатикусовите вериги и гръбначния мозък, няма голямо значение за практикуването на пранаяма. Нейното въздействие е проверено от времето и даже ако бъдещите изследвания открият нови пътища на Ида, Пингала и Сушумна, това няма сериозно да повлияе на самата практика.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha1
Категория: Други
Прочетен: 1233160
Постинги: 429
Коментари: 28
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930