Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2015 18:20 - Йогическо и аюрведично хранене
Автор: budha1 Категория: Рецепти   
Прочетен: 1313 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 25.02.2015 18:21


СХОДСТВА И РАЗЛИЧИЯ                                                                                          И той разпозна, че храната е Брахман. От храната всички същества са родени, чрез храна живеят те и в храна се превръщат. ТАЙТТИРИЯ-УПАНИШАД 3.2                                                                                                                                                                                                               Храна, анна, е първата санскритска дума за Брахман, Върховната Божественост. Всичко във вселената е храна. Вът- решният Аз, Атман, е консуматорът на храната, която е всич- ко. Всичко, което виждаме, е храна за душата. Развитието на душата ни зависи от способността ни да ядем и да смиламе храната, която е нашият живот. Храната, анна, е основата на живота, прана. Тя пренася жизнената сила и я поддържа в тялото. Типът храна, която търсим, отразява степента на нашата еволюция. Природата на храната, която даден човек избира, разкрива на какъв стадий е неговото съзнание. Йога и Аюрведа подчертават значимостта на чисто вегетарианското хранене или на т. нар. саттвична диета - хранене, което насърчава развитието на саттва, най-висшето качество на мира, любовта и просветлеността. Храненето е нашето първо взаимо- действие с обкръжаващата ни среда. Ако не се основава на любов и състрадание, всички наши действия ще ни връзват към страданието. Аюрведа подчертава правилното хранене като основата на всички изцелителни методи. Храната е първата и най-важната лекарствена форма. Без правилен подбор на храните никой друг лечебен метод не може да бъде резултатен. Аюрведа. препоръчва саттвична, или чиста храна, защото саттва поражда уравновесеност, отстранява вредните фактори и помага за намаляване на всички доши.Основата на саттва е умонагласата на ахимса (ненавреждане). Саттвичното хранене е преди всичко вегетарианско, с избягване на каквито и да било продукти, които са добити чрез убиване или навреждане на животни. Саттвичното хра- нене допълнително набляга на природните храни - отгледани в хармония с природата, върху добри почви, израснали по естествен начин, сготвени по правилен начин и с правилна нагласа на любов. Такива храна са носителите на прана и съзнание. Йогите са сред най-стриктните хора в света по отношение на тяхното хранене. Не само че са вегетарианци, но те избягват и преработени с търговска цел храни, пържени храни, както и храните, които се продават в т. нар. заведения за бързо хранене. Въздържат се от яйца и чесън. Обикновено йогите сами си готвят храната или пътуват заедно със свои готвачи, които познават изкуството на саттвичното готвене. Ако поканите някой истински йогин в своя дом, той или тя може да ви покаже как да готвите, като вероятно първо ще отиде до магазина и ще се погрижи да бъдат подбрани правилните храни, а след това ще приготви чудесно ястие, което става почти свето причастие. Йогическата диета обаче преследва различни цели от аюр- ведичната и затова двете не могат да бъдат просто уеднакве- ни. В тях се отразяват различните цели на двете дисциплини: Аюрведа е устремена към здравето и равновесието на физическото тяло; Йога иска да ни помогне да надхвърлим телес- ното съзнание. Докато Аюрведа работи за подобряване на нашето телесно здраве, Йога ни помага да преминем отвъд всякакви телесни ограничения. По тази причина повечето традиционни йогически дисциплини са аскетични по природа, включват гладуване и леко хранене, сурови храни и мерки за очистване от токсините, както и оттегляне на сетивата, пранаяма и медитация. Всички тези фактори не само са насочени към намаляване на физическото съзнание, но могат и да разстроят вата, която представлява въздушният или нетелесният съставен елемент на нашата природа. Традиционната Аюрведа, от друга, страна, набляга на сготвените храни, питателното хранене и защитата от елементите, за да бъдем физически силни и за да се предот-врати натрупването на дошите, особено на вата. Сурова и сготвена храна Много неясноти има днес във връзка със суровоядството в Йога и Аюрведа, както и във вегетарианството изобщо. Някои хора отъждествяват вегетарианството със суровоядството. Сготвянето на зеленчуците не ги превръща в месо! Вегетарианското хранене включва всички безмесни хранителни продукти, дори сготвените. Множество храни, като ориз или картофи, трябва да бъдат сготвени, за да станат смилаеми. Аюрведа общо взето не препоръчва суровоядството за поддържане на здравето в дългосрочен план, а само за кратки периоди с цел очистване от токсините. Така е, защото суровата храна се смила по-трудно и не доставя толкова голям обем питателни вещества, колкото сготвената храна. Аюрведа препоръчва специални диети за противодействие на нашите доши. Те са основани предимно на цели зърна, бобови храни, кореноплодни зеленчуци, семена и ядки, като суровите храни са в малки количества и имат второстепенна роля - те могат да бъдат наречени „балансирани" или „питателни" вегетариански диети. Аюрведичното гледище, че сготвената храна е по-добра, кара обаче някои хора да мислят, че суровата храна е лоша от аюрведична перспектива. Поради връзката между Аюрведа и Йога, тези хора могат да сметнат, че суровоядството е не- йогическо. Обаче ако погледнем традиционните йогически текстове, ще открием, че в тях се набляга на суровата храна. Йогическата диета традиционно е наричана диета от плодове и корени (пхала мула), макар да включва зърнени храни и млечни продукти. Йогите, оттеглили се от света в природна среда, живеят чрез диворастящи храни като част от техния духовен режим и като средство за свързване със силите на природата. Суровите храни, трябва да отбележим, увеличават ветрените и етерните елементи в тялото и ума, съставните елемен- ти на вата. Сготвените храни са по-добри за увеличаване на земните и водните елементи, компонентите на капха, а също и за увеличаване на огъня, питта-факторът. Огънят прави сготвените храни по-лесносмилаеми и по-добри за изгражда-не на тялото, но суровите храни са по-добри за увеличаване на фината чувствителност на прана и ума. Йогическата диета набляга върху развитието на въздуш- ните и етерните елементи не само за очистване от токсините, но и за отваряне на ума, чиято природа е предимно въздушна и етерна. По тази причина Йога препоръчва суровите храни, както и въздържането от храна. Намаляването на тялото позволява на ума да се развие и разшири, да се снижи телесното съзнание и да се увеличи непривързаността. Йогическата диета взема предвид не само ролята на дошите, които са главният фактор в аюрведичната диета, но също и ролята на праната. Суровите храни са Богати на прана, която йогите се стремят да развият като най-висшата енергия на ума. Суровите храни доставят прана не само на тялото, но и на ума. Суровите храни са част от традиционната йогическа диета за пречистване на надитата, или каналите, което се извършва чрез увеличаване на праната. Твърди се, че големите йоги са в състояние да живеят само на въздух или прана. Други могат да живеят само на вода, а трети -само с малко плодове, мляко и претопено масло (гхи). Йогическата стратегия е да се увеличава агни (храносми- лателният огън) чрез вътрешни практики, така че вата да не бъде разстроена по време на йогическата практика. Правил- ното практикуване на Йога, особено на пранаяма, повишава агни, така че ние сме в състояние да смиламе сурови храни. С повишената си вътрешна топлина ние вече не сме зависими от топлината на храната и се чувстваме по-добре с една охлаждаща диета. Йогинът със силен храносмилателен и пра- ничен огън може да се справя със сурови храни, с екстремни температури и други физически дисбаланси, които обикновено водят до разболяване. Аюрведа обаче е насочена към обикновения човек, който се нуждае от защита от тези външни резки промени и по-груби аспекти на живота. Обаче ние, които практикуваме Йога само през част от времето си и рядко сме аскети, може и да не притежаваме храносмилателната сила да се справяме със сурови храни, особено ако ги консумираме по-продължително време. Това е особено вярно за вата типовете, които имат слаба или про менлива храносмилателна сила. Те не трябва да забравят, че традиционната йогическа диета е потенциално вата- разстрой-ваща. Хората от капха типа с техния нисък храносмилателен огън и бавна обмяна на веществата могат да бъдат отслабени от твърде много сурова храна. Дори хората от питта типа ще намерят суровата храна твърде лека за дълготрайно поддържане на енергия и жизненост, особено ако са заети с напрегната физическа дейност. Все пак за повечето хора може да бъде полезно периодичното суровоядство с цел очистване от токсините, особено през късната пролет (април или май в зависимост от климата), която е естественият сезон за детоксикация. Ние се нуждаем и от известно количество сурови храни в нашата диета, обикновено десет или двадесет процента, за да си набавим витамините, минералите и ензимите, които са в изобилие в тези храни. Добри сурови храни, които могат да се консумират заедно с ястията, са краставици, репички, моркови, домати и различни видове кълнове, силантро (свеж зелен кориандър) и магданоз. В допълнение тези, които желаят да очистят не само фи- зическото, но и финото си тяло, могат да го сторят с помощта на суровоядството, в съчетание с асани, пранаяма, мантри и медитация. Такава практика може да продължава от един до три месеца в зависимост от психотелесния тип на конкретния човек. Всеки, който сериозно желае да започне йогическа практика, трябва да има предвид подобни предварителни пречистващи подходи, особено когато те са свързани с аюрведичната пречистваща програма - панча карма. Тъй като повечето хора на Запад са затлъстели и с много токсини в организма си, тези методи за очистване от токсините често са първите мерки за оправянето на здравето. За да избегнем опасността от прекалено очистване със сурови храни можем да прилагаме един прост критерий. Суровоядството не трябва да служи за потискане на нашия храносмилателен огън, за лишаването от здравословен апетит, който укрепва тялото ни. Заедно със суровоядството се опитайте да следвате режим за увеличаване на храносмилателния огън с помощта на подправки като джинджифил, лютив червен пипер, канела и босилек, или с аюрведичната комби- нация трикату. Човек трябва да приема толкова сурови хра-ни, колкото позволява силата на храносмилателния му огън. Въпреки всичко, значението на суровата храна за пречистването не трябва да бъде подценявано. Когато човек напредва в духовните практики, той ще може да се справя с повече сурова храна и ще му е потребно все по-малко храна. Напредналите йоги естествено клонят към суровите хра- ни, както и към зърнените храни и млечните продукти. Те предпочитат праничните храни пред нещо, което е било обра-ботвано и прекалено сготвено, и могат в крайна сметка да се откажат изобщо от готвена храна. Виждайки природата като своя майка, те не харесват произвежданите или отглежданите с търговска цел храни. Духовният процес отразява една нарастваща чувствителност към храната и изисква хранене, което съдържа прана и любов като свои главни съставки.                                                                                                                                                   ДЕЙВИД ФРОЛИ Йога и Аюрведа                                                                         то 



Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha1
Категория: Други
Прочетен: 1227822
Постинги: 429
Коментари: 28
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031