Постинг
19.09.2014 19:25 -
Прозрение на истината 6ч.
Това осемстишие въвежда в кръга терминологията на "Глави за прозрение на истината" и запознава с понятийния апарат на вътрешната алхимия. В него вече се проявяват такива важни термини, като "злато и цинобър", "чувства", "природна същност", "дракон и тигър"; "знаци", "ци", "сваха (соха)" [ритуално възклицание, обръщение към Бог - бел. пр.] и пр.
В едно от възприетите в по-късния даоизъм персонологията на безсмъртните се разделя на пет ранга (тук; и виж по-горе): "безсмъртни демони" (гуи сян), "безсмъртни хора" (жен сян), "безсмъртни" (шен сян), "земни безсмъртни" (ди сян) и "небесни безсмъртни" (тян сян), като последният ранг се смята за най-висш.
По тази начин Джан Бодуан вече в самото начало на текста провъзгласява, как неговото учение има за своя цел висшата форма на безсмъртието и съдържа висша тайна. Претенциите на Джан Бодуан намерили признание в традициите, за което свидетелства и положението на неговия труд в Дао Дзан [съкровищницата на Дао (линк) - бел. пр.] (в нейния първи и най-висш раздел Дун джен бу).
После следват термини "злато и цинобър". Това са две вещества, които са високо ценени от адептите на външната алхимия, заради техните качества и са считани за най-важните компоненти на еликсира на безсмъртието, дори толкова важни, че думата "цинобър" (дан) става синоним на думата "еликсир". В тесен смисъл, дзин дан (злато и цинобър) в практиката на външната алхимия е служела абревиатурата от съчетанието на дзин с хуан дан (т.е. "златен разтвор" и "пречистен цинобър" - висши еликсири на безсмъртието, виж четвърта глава на "Бао Пудзъ" на Гъ Хун).
Тук у Джан Бодуан тези термини се приемат, като равни понятия. Златото се е ценило, както със силата на своята изключителна стойност, така и поради причината на своите особени качества и свойства, и свързаните с него символики: устойчивост на корозия, съчетание в него на качества на различните първостихии на китайската натурфилософия (така, то е меко и има жълт цвят, което за древния китаец е свидетелствало за неговото родство със стихията Земя, в която пневмите - Ин и Ян пребивават в хармония).
Цинобъра с неговия червен цвят, го прави близък със "съвършено развита Ян" (тай ян), началото на живота и израстването, а освен това, той се състоял в бъдеще, като червен по цвят, от жълтата сяра белия живак, или отново - така се поставя в някаква тайнственост - като вещество хермафродит, съединяващ в себе си качествата на мъжкото (белия цвят на спермата) и женското (червения цвят на менструалната кръв) начала, а това го превръща в зародиш на нов безсмъртен живот. При Джан Бодуан "злато и цинобър" - са символи на еликсира, или на безсмъртния зародиш (сян тай), новото тяло, сътворено от адептите от енергиите на старото.
Двете същности (дословно "двете вещи" ър у) - в макрокосмоса - Небе и Земя са тоталност на двете пневми - Ян (Небе) и Ин (Земя), също и Слънце и Луна. В човешкото тяло, микрокосмоса, точно подобие на макрокосмоса, съгласно със закона на аналогията, съществено за даоизма - това са "чувствата" (цин) и "природната същност" (син). В символиката на вътрешната алхимия те са назовават "олово" (цян, цян ша) и "живак", или "водно сребро" (хун, ин хун, шуй ин). По същество, тези две пневми, са съотносими с "природната същност" (Ян) и "чувствата" (Ин), или с "природната същност" и "жизнеността" (мин).
Основа на практиката на вътрешната алхимия се явява съединението и хармонизацията на тези полярни енергии, и стремежа от тяхното съединение да произведе еликсир - зародиш на бъдещото безсмъртно тяло.
Петте стихии - са петте стихии на древнокитайската космология: Дърво (зараждащ се Ян, изток, пролет, синьо-зелен цвят, дракон), Огън (развит Ян, юг, лято, червен цвят, феникс), Метал (зараждащ се Ин, запад, есен, бял цвят, тигър), Вода (развит Ин, север, зима, черен цвят, костенурка-змия) и Земя (баланс на Ин - Ян, център, 18 дни от всеки сезон, жълт цвят). В практиката на вътрешната алхимия особено значение имат Дървото и Метала (техните символи - дракон и тигър), а също и Земята. Затова "да съединиш дракона и тигъра" - на езика на вътрешната алхимия означава да се хармонизират пневмите Ин и Ян (т.е. природната същност и чувствата, и така нататък), да се породи от сплавта на тези пневми безсмъртния зародиш.
В тази иерогамия (израз на К. М. Скипър) при силите Ин и Ян роля на посредника-сваха (лой пин) играе стихията Земя, т.к. е "съпричастна" на всички останали стихии, или на "четирите образа" (виж сян).
Символическото обозначение на стихията Земя са цикличните знаци у дзи, т.е. обозначаването на тези 18 дена от всеки сезон, когато господства иманентния за всички - елемент Земя. Или ние имаме следния синонимен ред:
Ин - тигър - метал - запад - есен - чувства;
Ян - дракон - дърво - живак - земя - сваха - у дзи.
Завършека на това осемстишие е описание на блаженството и възторга на възнасящия се нагоре безсмъртен, създал у себе си одухотворено тяло, посредством единението на полярните пневми тела, "иерогамия", която е и породила зародиша на това безсмъртно тяло.
Вълшебният меч на Лю Дунбин
Лю Дунбин (Лю Ян), един от "осемте безсмъртни" (бъ сян), е роден в епохата Тан (618 - 907), приел тайната на безсмъртието от отшелника Джунли Цюан и сам станал безсмъртен. Неговият Вълшебен меч притежавал чудесна сила, с помощта на този меч Лю Дунбин побеждавал зли духове и твари по времето на своите странствания.
Осемте безсмъртни Лю Дунбин, Ли Тъгуай, Джан Гуалао, Хъ Сиенгу, Хан Джунли, Хан Сяндзъ, Лан Цайхъ, Цао Гуодзю, изобразени с техните атрибути, в даоския вариант
Лю Дунбин с Вълшебния си меч
Стих 3
Да изучаваш безсмъртието - непременно значи да изучаваш небесното безсмъртие; Само в него е крайният предел на златото и цинобъра. Две същности се срещат - в това време природата и чувствата идват в хармония; Всичките пет стихии (заели своите) места, тигър и дракон се сплели. По тази основна (причина) знаците у дзи се превръщат в красавица - сваха (соха), В този час мъж и жена се сливат в едно, Само тогава възниква постигането на Божествения Нефритен дворец, В сиянието на деветте небеса се ускорява впрегнатата с феникси колесница.
Китайска живопис (тук) tvoyatsvyat.blogspot.com/2014/08/blog-post.html
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. КАТАЛОГ - БИЛКИ
2. Народни Рецепти
3. БИЛКОВИ ТИНКТУРИ
4. Билките на Мария Требен
5. Билките във всеки дом
6. Разпознаване и събиране на билки
7. Терънс Маккена Храната на боговете
8. Вестник Лечител
9. билките - здраве от природата
10. НАНО-КОМ-ООД
11. АЮРВЕДА
12. БЛОГ ЗА СЕРИОЗНИ ХОРА
13. НОТА БЕНЕ
14. ТАЙНИТЕ НА ТИБЕТСКАТА МЕДИЦИНА
15. Лекуване с домашни средства
16. bilkaria
17. zdraveotnaroda
18. Здравето, Дар от Бога
19. Водата лекува, лекарствата убиват?
20. Тялото жадува за вода
21. Блогът на prolet
22. greenhealth
23. Тайните на тибетската медицина – 1-ва част
24. Тайните на тибетската медицина – 2-ра част
25. Болести
2. Народни Рецепти
3. БИЛКОВИ ТИНКТУРИ
4. Билките на Мария Требен
5. Билките във всеки дом
6. Разпознаване и събиране на билки
7. Терънс Маккена Храната на боговете
8. Вестник Лечител
9. билките - здраве от природата
10. НАНО-КОМ-ООД
11. АЮРВЕДА
12. БЛОГ ЗА СЕРИОЗНИ ХОРА
13. НОТА БЕНЕ
14. ТАЙНИТЕ НА ТИБЕТСКАТА МЕДИЦИНА
15. Лекуване с домашни средства
16. bilkaria
17. zdraveotnaroda
18. Здравето, Дар от Бога
19. Водата лекува, лекарствата убиват?
20. Тялото жадува за вода
21. Блогът на prolet
22. greenhealth
23. Тайните на тибетската медицина – 1-ва част
24. Тайните на тибетската медицина – 2-ра част
25. Болести