Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.09.2014 22:25 - Душата и нейните различни тела
Автор: budha1 Категория: Други   
Прочетен: 1337 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 19.09.2014 22:26


Енергиите
и тяхното преобразуване
според Йога и Аюрведа
ТАЙНИТЕ НА ПРЕОБРАЗЯВАНЕТО НА АЗА                                                                    Трите - тялото, умът и душата - са като тринога.
Светът се крепи на тяхното съединяване, в тях всичко
обитава.
Съчетанието съществува в интерес на
Пуруша, или съзнателното същество.
Това е предметът на Аюрведа,
който аюрведичните учения разкриват.
ЧАРАКА-САМХИТА, СУТРАСТХАНА I.46-47
Човекът не е просто физическо тяло, а сбор от три тела с
различна плътност на материята, от грубите елементи до най-
фините слоеве на ума. Зад тези тела стои нашият истински
Аз, който е отвъд всяка проявеност, ментална или физическа.
Трите тела следователно не са тела в обичайния смисъл на
думата, а по-скоро различни типове обвивки на душата.
Когато Йога и Аюрведа се обръщат към човека и неговите
потребности, те говорят за това по-голямо човешко същество,
състоящо се от трите тела, не само за физическото аз, което
само по себе си не е нещо кой знае колко повече от сбор от
кости и плът. Нито пък те са насочени главно към висшия Аз,
или чистото съзнание отвъд всяко въплъщение, защото той
не е засегнат от страдания и невежество и затова не се
нуждае от каквато и да е помощ. Йога и Аюрведа се стремят
да разкрият тайните на финото и каузалното тяло, които служат като мостове към този висш Аз. Без разкриването на тези
вътрешни одеяния не е възможно да се достигне божествеността вътре в нас или да се разкрие действителната цялостност.
Ще разгледаме споменатите три тела,заедно със съответните им пет обвивки. Тази по-обхватна
йогическа и аюрведична наука на трите тела и петте обвив-
ки е основната тема на настоящата книга и по-обширното
поле на тези две дисциплини. Книгата е насочена към ориги-
налната интегрална Йога-Аюрведа, чрез която ние можем да
разберем не само тези две велики системи и тяхното взаимоотношение на всички равнища, но също нашата по-висша същност и функция във вселената.
1. Каузалното тяло -магнетичната
сфера на душата
Терминът душа обозначава нашата дълбока жизнена иден-
тичност, която различни мислители определят по различен начин. Във ведическия смисъл душата означава прераждащата се същност зад покривалата на тялото и ума, която устоява и се съхранява през всички наши рождения. На санскрит тя се нарича джива, което означава „жизнената сила",или дживатман, Джива-Атман, което ще рече „индивидуалният Аз или въплътената душа" в противоположност на па-
раматман, „Върховният Аз" или Бог отвъд проявеността.
Джива, или душата, е основната единица или монада на мирозданието. Тя е крайната неделима единица или атом,
строителният елемент в основата на цялата -груба или фина материя във вселената. Всяко създание възниква чрез душата,
която е причиняващата сила, скрита зад космическата
проявеност. Нашата собствена душа е божествена творческа
сила и нейните различни животи са нейната творческа игра,нейните сънища или медитации. Душата е божественият пламък или искрица, която низхожда в материята, за да оформи
световете, да създаде структура, форма и живот. Тя съдържа пряко познание за всички наши прераждания, при което остава в близък контакт с божественото и работи като слуга за разгръщането на Божествената Воля.                              
Не само човешките същества имат душа.                             Цялата природа
Тя се нарича Панча-коша Йога и Панча-коша Аюрведа.
е одушевена. Не само животните, но и растенията имат душа.
Дори в камъните се крие душа. Обаче не във всички създания
душата е индивидуализирана. Тя крепи съществуването в по-
слабо еволюиралите форми от един заден план. Душата
съществува също и в по-напреднали от човешките форми, в божествата, провидците и ангелите. Тя може да съществува и
в тъмни създания, анти-Богове (асурас), но негативните
жизнени форми не винаги имат душа и могат да бъдат просто
плод на нашето въображение.
Душата насочва всички действия във вселената като естественият разум, отговорен за удивителния ред в света. Тя стои зад всички големи сили на земята, атмосферата, небето
и звездите. Универсалната душа действа чрез елементите и поддържа законите на природата. Душата на Земята поддържа всички форми на живот на планетата. Атмосферните,
слънчевите и планетарните души функционират като управляващи духове, или деватас, стоящи зад"световния процес.
Самата душа е като слънце, източник на светлина. Всеки човек има такова тайно слънце в сърцето си като душевната
сила, която стои в основата на неговото съществуване.
Душата е предимно сила на волята и мотивацията, стрем-
ление да работим или да станем, което отразява нейната творческа мощ. Чрез душата възникват различни желания и стре-
межи, които насочват нашата карма. Като сила на волята
душата обладава магнетична енергия, която притегля към нас
всичко онова, което наистина желаем в сърцата си. Този
магнетизъм на душата скрепва различните части на нашето
същество и ги удържа свързани. Тя генерира енергията, която
поддържа тялото и ума, заедно с техните различни системи и
способности.
Световната Душа по същия начин крепи целостта на света,
като поддържа различните енергии и процеси на мироз-
данието от елементната област до сферите на висшето съзнание. Душевният магнетизъм е отговорен за органичната хар-
мония не само на нашето собствено същество, но и за всички създания. Този особен магнетизъм на душата съществува на
едно дълбоко равнище на съзнанието отвъд обикновения ум и сетива, поддържайки нашето съществуване дори в съня и смъртта.                                  
Източникът на действителните
чувства и знание, това
не е физическото сърце, а
сърцевината на
нашето същество, която ние усещаме в областта на телесното сърце.
Магнетичната сила на душата,
действайки чрез
нашите сърца, ни държи на равнище, на което никое външно разстройство не може да ни достигне.                                                                               Каузалното тяло
Душата обитава в сърцата
на всички създания като из--
или сфера на душата съществува като златно яйце в сърцето".
Трите сили на душата
Душата притежава три основни сили - живот (джива), светлина (джйоти) и любов (према), - от които възникват способностите да възприемаме, да се движим и да чувстваме.
Волята на душата е тройна: волята да бъдеш, волята да виждаш и волята да бъдеш щастлив. Магнетичната сила на душата поражда живот, любов и съзнание. Вследствие на тези три сили на душата всички същества имат три вродени желания: да живеят вечно, да познаят абсолютната истина и да се
чувстват абсолютно щастливи. Възникването на тези въжде-
ления показва пробуждането на душата в нас.
Магнетизмът на душата е преди всичко сила на душата,
магнетична сила, която ни свързва с живота и ни кара да се
чувстваме живи, дава ни възможност да се движим и дишаме.
Животът е поток от енергия, която се генерира от магне-
тичната сила на душата.
Второ, магнетизмът на душата е сила на светлина, проз-
рение, мъдрост и разбиране. Светлината привлича и
намагнетизира нашите умове към нея, точно по същия начин,
по
14
Ведите го наричат Хиранягарбха, или златният зародиш, от който се ражда
Божественото Слънце на просветлението. Нарича се също златната обвивка
(хиранмая коша) вътре в сърцето.
който всички същества са привличани от слънцето. Душата
притежава сила на просветлението. Нейната природа е чиста
светлина. Тя е нашето вътрешно слънце, което осветлява ума
и сетивата. Нейният магнетизъм има гравитационна сила,
също както гравитационната сила на слънцето.
Трето, магнетичната сила на душата е сила на любовта. Тя
ни подтиква да обичаме всички същества и да обичаме
живота. Любовта в крайна сметка е най-мощната магнетична
сила на мирозданието. Тя е самата сила на притеглянето.
Нищо друго не свързва така силно съществата и не ги обединява на равнището на една сърцевина или сърце.
Тези три сили на живота, светлината и любовта са отражението в душата на Съществуване-Съзнание-Блаженство
(Сат-Чит-Ананда), троичната Божествена същност, или Аб-
солютът. От тях възникват енергията, светлината и материята
като основни сили във физическия свят. Те пораждат трите големи жизнени сили на прана, теджас и оджас, жизненост,доблест и издръжливост. Те стоят зад трите активни елемента
на въздуха, огъня и водата, и зад трите доши - вата, питта и капха.
Тройният ред на душата
Съществуване
Живот
Прана
Въздух
Вата
Съзнание
Светлина
Теджас
Огън
Питта
Блаженство
Любов
Оджас
Вода
Капха
Непреодолима привлекателност
(харизма) и сила на характера
Всяка душа излъчва магнетична сила според равнището на
своето развитие. Можем да наблюдаваме душевния маг-
нетизъм в нашите човешки взаимоотношения. Ние говорим
за магнетични личности, които имат привлекателна сила за
околните. Такива хора обикновено са силни личности. Но тази сила на личността не винаги идва от душата. Тя може да е въпрос на убедителност, да се дължи на пола или да е следст-
вие от манипулация. Съществуват различни нива и аспекти на личния магнетизъм. Само пробудената душа, осъзнаваща
своята божествена мисия на самореализацията, има една из-
цяло благотворна магнетична сила. Една нееволюирала душа
може да генерира силна его-енергия, особено ако е следвана от някаква маса хора - явление със свой особен вид магнетизъм.
Всички ние гравитираме около нещо, с което душата ни
има прилика. Това се дължи на магнетичната природа на
душата. Ние сме привличани от хора и обстоятелства, които
са в хармония с нашата душа и с типа проявеност, към която
се стремим. Когато еволюираме духовно, магнетизираната от
Бога душа привлича към себе си божествени влияния
-божества, учители или преживявания, - за да бъде подпомогната в нейното вътрешно разгръщане. Магнетизмът на ду-
шите ни, който е тяхната сила на любовта, ни въвлича в раз-
лични взаимоотношения и ни свързва с други души, които
доразвиват качествата на нашата душа и ни помагат да израстваме. Тази сила на душевния магнетизъм е основанието в
Йога да се подчертава значимостта на гуру (духовния учител)
и на сатсанга (общуването с мъдри хора). Все пак понякога
душата ни е привличана от хора или ситуации, които я
подлагат на изпитание и също отправят предизвикателства
към нейния растеж, също както един опитен алпинист би
търсил трудни скатове за катерене.
Следователно свързването е основният фактор, който на-
магнетизира душата. Има цяла наука за сближаването и лич-
ния магнетизъм, позната на йогите. Хората, които ни прив-
личат, отразяват природата на нашия душевен магнетизъм. "
Също така хората, с които ние се сдружаваме в живота, дър-
жат душата ни под своето магнетично влияние, което може да бъде или хипнотично, или просветляващо. По тази причина Йога подчертава правилното сдружаване като основата на
йогическата практика. Аюрведа по същия начин подчертава
правилните взаимоотношения като основа на здравето.
Докато не хармонизираме връзките си, коренът на здравето и
духовния растеж вътре в нас остава разклатен. Погрешните
връзки причиняват не само емоционално неудобство, но водят и до неправилни действия с тялото, ума и сетивата. В
крайна сметка това, което правим, и дори това, което ядем,отразява тези, с които сме свързани.
Ако искате да разберете природата на вашата душа и нейното равнище на развитие, изследвайте сродствата си, не само физическите връзки, но и хората, на които ревностно подражавате на сърдечно ниво и които изпълняват функцията
на ваши ролеви модели. Душата се отразява не толкова в то-
ва, което знаем, колкото в силата на характера ни, който е подкрепян от хората, на които гледаме с уважение или се възхищаваме. Целостта на характера излъчва най-висшата маг-
нетична сила, която обединява в едно цяло не само нашата
личност, но и на другите хора.
Магнетичната сила на знанието и невежеството
Магнетичната сила от Твореца определя универсалната
проявеност. Подобно на всички магнетични сили, тя има
двойствена природа или полярност. Силата на привличането
има един насочен навътре или одухотворяващ ефект и възви-
сява нашето съзнание. Силата на отблъскването има едно
насочено навън или материализиращо действие и снизява съзнанието. Силата на привличането съдейства за единението, изцелението и интеграцията. Силата на отблъскването
причинява конфликти, болести и фрагментиране.
Космичната сила на отблъскването управлява низхождането на духа в материята и създава външния свят на имената
и формите. Космическата сила на привличането е силата на
еволюцията, която привлича въплътената душа обратно към нейния божествен Аз и източник. Тези две сили са про-
тивоположни и взаимно отблъскващи се. Привличащата или
духовната сила отхвърля отблъскващата или светската сила.
Отблъскващата или антидуховна сила не само отхвърля божественото, но и привлича недуховни енергии към себе си.
Тази сила на отблъскването от божественото и влечението
към външния свят се нарича мая, силата на илюзията, или
силата на невежеството (авидя). Силата на божественото
привличане се нарича благодат или божествена Шакти, Бо-
жествената Воля (Ишвара санкалпа), или силата на знанието(видя).                                       
Душата може да бъде намагнетизирана в една от тези две посоки. Тя може да бъде привлечена вътрешно от божествеността или външно от света на удоволствията. Може да
бъде възприемчива за магнетичната сила на божественото привличане или на божественото отблъскване, или да се приближава към духа, или да се отдалечава от него.
Божественото привличане ни подтиква да търсим Бога или
вечната истина. Божественото отблъскване създава привличане към външни хора и вещи, въвличайки ни в
преходното.
Силата на божественото привличане пробужда нашата душа, карайки ни да се осъзнаваме като безсмъртна част от божественото, търсеща духовен растеж в еволюционния цикъл на прераждането. Божественото отблъскване създава
егото (ахалшара) или усещането на нашия аз като външна или телесна идентичност, чиято главна цел са удоволствията
във външния свят. Силата на божественото отблъскване или светското привличане кара душата да се въплътява и да търси щастието си във външни неща. Това дава възможност да бъдат създадени външните форми и сили на вселената. Силата
на божественото привличане или непривързване към света
влиза след това в играта, за да завърши цикъла на сътворе-
нието чрез обратно привличане на душата към нейната вътрешно присъща божественост.
И двете магнетични течния са космични по природа и
притежават потресаваща сила. Те са като два буйни потока,чиято енергия е непреодолима. Към който от тях се открием,
той ще ни носи като труп на отсечено дърво по бързото си
течение. На равнището на душата ние имаме само един ос-
новен избор: Към кой от тези два типа магнетизъм трябва да бъдем възприемчиви? В кое от тези две течения трябва да се потопим? Ще действаме ли като духовни същества, които се стремят към развитие на съзнанието във вселената, или ще дадем воля на егото си, устремени към лична власт и удоволствия във външната реалност?Ние можем да наблюдаваме
до каква степен нашата душа е намагнетизирана от
божественото и небожественото, към духовните или
светските цели. Можем да видим дали нашата любов и
внимание е естествено насочено навътре към съзнанието или
навън към света на формите. Възможно е да видим дали
нашата природа се стреми към вътрешен мир или към
външни наслади, към вътрешно разширяване на съзнанието
или към външно увеличаване на имуществото. Тъй като
съвременното човечество не е твърде еволюирало духовно,
ние ще забележим, че повечето от нас са хванати в течението
на невежеството и само на моменти сме възприемчиви към
божията благодат. Ние обаче можем да култивираме тази
вътрешна сила и чрез нея да променим хода на нашия живот.
Вътрешното течение може да преодолее външното, ако бъдем
открити за потока на благодатта.
Трите гуни: магнетичните
качества на природата
Магнетичната сила на мая или невежеството има три рав-
нища на действие, всяко от които има свое характерно качество и действие. Нашето съзнание се стреми да се намагнетизира на някое от тези три равнища. Съществуват трите гуни
на природата (пракрити) - саттва, раджас и тамас, които са природните три сили на знанието, жизнеността и въплътеността.                              
Тамас е най-тъмната и най-тежката магнетична плътност
на невежеството. То привлича към нас сили на възпре-
пятстването, разтлението и разпадането. Той е най-голямата
сила на енергията на отблъскването и обслужва съхраняването на обектите в тяхната форма. На тамас е вътрешно присъщо да отблъсква божествената воля и да не е възприемчив
за какъвто и да е по-висш растеж. Ние трябва да го оставим да си върви по пътя, докато сътресенията на живота не го
принудят да се промени.                  
Раджас е средната плътност на невежеството. Той поражда
илюзии, фантазии, спекулации и въображаеми образи. Ра-
джас ни тегли към въвличания, заплетени положения, услож-
нения и неспирна дейност. Раджасичната сила може да признае божествената воля, но я нарушава съобразно своите
собствени цели. Тя може да бъде превърната в духовна сила,но с много трудности и усилия.                                                              
Саттва е най-фината плътност на природата и може да отрази силата на божественото привличане. Тя привлича изтънченото и благородното - красотата на природата, изкуството, философията, религията, служенето и милосърдието.
Съпротивителната й сила спрямо божествената воля е малка,но може да остане външна по ориентация и да бъде стеснена
във външните форми на добросърдечността, ако ние не я насочим навътре. Тя лесно се превръща в духовна сила, ако
се използва с познаване, вещина и безстрастие. Чистата сат-
тва (шуддха саттва), която е външната форма на саттва, развива силата на божественото. Във философията на Йога й
съответства еднонасоченият ум (екагра читта).
Раджас и тамас съставляват низшите магнетични сили
-силите на космическото отблъскване, които привързват душата към външния свят. Тамас води до невежество, а раджас
обуславя влечението към външния свят. Висшите потенциали за гуните действат главно чрез саттва, макар да е възможно за
божествената воля да работи и чрез висшите форми на
раджас и тамас.
Трите гуни формират магнитното поле за душата. Едната
гуна обикновено преобладава и поляризира нашия ум и
живот съобразно своите качества. Душата става или саттвична, или раджасична, или тамасична по природа. Обаче в обикновеното, непречистеното поле на човешката природа,
рядко преобладава само една гуна. След известно време
другите гуни трябва да заявят присъствието си. Нашият
живот представлява взаимодействие на отегчително
еднообразие, развлечения и добродетелност, с изменчиви
потоци от добро и зло, истина и лъжа.
Много рядко някой човек може да бъде дотолкова завла-
дян от една гуна, че другите гуни да изгубят силата си. Такива крайни типове са закоравелият престъпник или напълно тамасичният тип, свръхпреуспяващият или абсолютният раджасичен тип, и безкористният светец, или абсолютният саттвичен тип, но дори в тези типове може да има примеси от
другите гуни. И Йога, и Аюрведа се стремят да намалят низшите гуни на раджас и тамас. Те са фактори на психическите
и телесните болести, които са грижа на Аюрведа, и на духов-
ното невежество, което Йога се стреми да разпръс-
не.Каузалното тяло или сърцевината на ума е изградено от нашите най-дълбоки мисли, желания, въжделения и замисли.
Те се наричат санскари или васани на санскрит и са маг-
нитните отпечатъци на нашия ум, силно наподобяващи ДНК,
която съдържа генетичния код на тялото. Санскара означава
отпечатък и отпраща към семенните мотивации, от които израства нашето поведение. Васана има и значението на „бла-
говоние", което подсказва как дълбокият ум е оформян и оц-
ветяван от нашите настроения и психични състояния. Тези
предразположения съдържат магнетичната сила, която под-
държа нашето равнище на съзнателност. Те отразяват гуните,към които се придържаме в живота си.
Висшият духовен магнетизъм, или силата на божественото
привличане, формира душевната сила (атма шакти), която е силата на познанието (видя шакти). Низкият или недуховният магнетизъм, силата на божественото отблъскване,
формира егоистичната сила или силата на невежеството (мая или авидя шакти). Душевната мощ е силата, която стои зад
развитието на истинския характер и личност. Мощта на егото е сила на личност без характер. Душевната сила се развива,чрез почтеност, правдивост и други нравствени добродетели,
особено чрез отзивчивостта и грижата за другите. Тя не може
да бъде развита просто чрез пожелателно мислене, емоци-
онални еуфории или преходни преживявания. Тя е продукт
на нашето всекидневно действие, особено на нашите най-чести мисли и изразяванията им. Действително е трудно да действаме на равнището на душата в нашите човешки взаимоотношения, макар че ще бъдем високо възнаградени, ако положим усилия.
Йога, Аюрведа и душата
Йога като духовна практика е единствено възможната за
душата, за човека, у когото са се пробудили духовните
въжделения и копнежи за преминаване отвъд кръговрата на преражданията. Йога като духовна практика е невъзможна за непробуденото или незрялото его, което бихме използвали за
целите на самопревъзнасянето или личното удоволствие. Да
се пробудим на равнището на душата е първата стъпка на
истинската йогическа практика и предшества дори ямите и ниямите, които изискват наличие на душевна осъзнатост, за
да сме в състояние да ги практикуваме. Ако желаете да практикувате Йога, трябва да се запитате: „Пробудила ли се е душата у мен и готов ли съм аз за завръщане към божестве-
ността?"
Аюрведичното лечение се основава на връзката ни с ду-
шата, която е източникът на живота и зареждащата с енергия
сила, стояща в основата на всички наши способности.
Аюрведа работи чрез душевната сила, така че ние можем да овладеем нашето физическо тяло и да обединим нашите способности, за да се сдобием с хармония и уравновесеност. Вся-
ко истинско изцеление произтича от душата, съзнателното
същество в нас, което, когато се пробуди, става проводник на
божията благодат.
2. Финото или електрическото тяло
От магнетизма автоматично възниква електричество.
Магнитната поляризация или зарядът на душата дава начало
на електрически токове и привлича други токове към нея от външния свят. От душата или сърцето възникват различните електрически токове, които поддържат активността на всички
равнища на нашата природа. Душата генерира силата, която създава и мотивира ума, сетивата и тялото. Електрическата
сила се нарича видют шакти, буквално „светкавица" на
санскрит. Магнитната сфера на душата генерира елек-
трическо поле, което създава финото или астралното тяло, /сферата на нашите жизнени енергии и сетива/.
Двете основни полярни енергии на душата пораждат два-
та основни вида прана - Прана и Апана, - които причиняват
привличане и отблъскване, вдишване и издишване, хранене и отделяне. Тези два вида прана генерират електрическата
сила, която се дели на пет вида прана:
• Прана, която се движи навътре
• Апана, която се движи навън и надолу
• Самана, която има уравновесяващо действие
• Вяна, която има разширяващо действие
• Удана, която се движи нагоре.
Петте вида прана, чрез взаимодействието си с ума, създа-
ват петте сетивни органа (уши, кожа, очи, език, нос), петте
органа на действието (реч, ръце, ходила, пикочно-полови, отделителни) и петте вида впечатления (звук, осезание, цвят,вкус и мирис). Тези фактори бяха вече отбелязани в схемата на космическата еволюция, таттвите на системата Санкхя.

Тези електрически сили могат да функционират свързани
с всяко от петте магнитни равнища на душевното съзнание,
от тамас до чистата саттва. Например нашите сетива функ-
ционират на равнището на тамас, когато са притъпени и натежали. На равнището на раджас те ни теглят към разсейване и въвлеченост. На равнището на обикновената саттва служат като инструменти на познанието и самоусъвършенства-нето.
На равнището на чистата саттва те функционират като сили на прозрението. На трансцендентното равнище се оттеглят във вътрешните сили на знанието.
На ниските равнища тези електрически сили работят на
ниска честота. Действието им е бавно и те осъществяват съвсем малко свързвания. На едно по-висше равнище тяхната честота се увеличава. Те изграждат много връзки и могат да проникнат в крайна сметка през всички равнища на вселената на съзнанието и материята. Един истински йогин преживява
тези сили в своето съзнание като непрестанни светкавици,
които ехтят във всички посоки. Това показва тяхното пълно развитие.                                                                      Споменатото електрическо тяло е назовано финото тяло,
защото е одеянието от енергия, по-изтънчена от физическата
материя. То се нарича астрално тяло, защото е поле от
светлина, ауричното поле на ума и сетивата. При това, тъй
като неговата светлина бива отразявана от душата, която е
като слънцето, то се нарича лунно тяло. финото тяло е
изградено от екстракта на енергията и впечатленията,
праните и танматрите, т. е. от електрическите сили, които то поема в себе си. Като електрическо поле то е твърде активно, подвижно и винаги променящо се, танцуващо с всички колебания на сетивните органи, моторните органи и ума, които дори за секунда не остават в покой.
Финото тяло има форма, подобна на тази на физическото
тяло, което то създава, но съществува повече като импресия,
отколкото като обособен обект, финото тяло зарежда с
енергия и жизненост физическото тяло, което то обгръща
чрез нервната и дихателната система. Всички физически
болести | водят началото си от енергийни неравновесия във
финото тяло и неговата жизнена сила. Аюрведа работи за развиване на лечебните сили на финото тяло, особено на
неговите различни видове прана, за да може да възстанови
физическото тяло," което възниква от него. Йога работи за одухотворяване на финото тяло, за да го превърне в носител на духовна реализация.                        
Взаимодействието между каузалното и финото
тяло
И финото, и каузалното тяло са различни аспекти на онова,
което обикновено наричаме ум. Той има повече равнища и
сили от тези, които обикновено възприемаме дори в един високо интелектуален живот. Каузалното тяло е по-дълбинният, подсъзнателният или вътрешен ум, отвъд формата и усещанията, докато финото тяло е формалният аспект на ума,чийто външен пласт изгражда нашата обикновена насочена навън сетивна менталност. Пробуденото или съзнателно функциониращото каузално тяло е полето на свръхсъзнанието
отвъд формата, едно чисто идеално поле на "възприятието.
Пробуденото фино тяло е полето на свръхсъзнанието вътре във формата - областта на чистата форма, красота и наслада.
Казуалното и финото тяло са тясно свързани и затова за
тях понякога се говори като за едно тяло. Каузалното тяло
се съхранява през целия цикъл на преражданията. То претър-
пява еволюция до самореализацията, но самото то не е родено и не умира. Едно ново фино тяло се излъчва от каузалното тяло с всяко раждане и става основата за физическото тяло,
навлизайки в утробата.
Следователно каузалното тяло е семето на непроявената
форма на финото тяло. А финото тяло може да се определи като проявената форма на каузалното тяло. Всички потенциали на финото тяло са вътрешно налични в каузалното тяло.
Подобно на костенурка, която изважда крайниците си от че-
рупката, каузалното тяло разгръща астралното тяло.
3. Физическото или елементното тяло
Каузалното тяло генерира магнетична енергия, която по-
ражда електрическата сила на финото тяло. Това на свой ред
създава своего рода дъжд, който се сгъстява като грубото или
физическото тяло. Електрическата сила на финото тяло става
жизнената сила във физическото тяло. Магнетичната сила на
каузалното тяло става обитаващото в него съзнание или душа. физическото тяло чрез своята плътност възпрепятства
както светлината и магнетизма на каузалното тяло, така и
електрическата сила на финото тяло. Неговото съпро-
тивление спрямо каузалното тяло, което е по-изтънчено, е по-голямо отколкото спрямо финото тяло. Все пак тези препятствия могат да бъдат преодолени чрез пречистване на тялото и развитие на висшата съзнателност посредством йогически
практики.
физическото тяло се развива от финото и каузалното тяло.
Каузалното тяло му предоставя основните схеми и закони,които то да следва. Генетичният код, магнитният отпечатък,
който стои зад физическото тяло, е свързан с каузалното
тяло. Умът, праната, сетивните и моторните органи на финото тяло формират съответните способности на физическото
тяло. физическото тяло обвива ума, сетивата и праната в по-плътния посредник на телесните тъкани.
Тялото е творение на грубите елементи. То е доминирано
от дошите, или биологичните хуморални основи на вата, пит-
та и капха, които са прояви на прана на едно по-грубо равни-
ще. Аюрведа описва физическото тяло съобразно неговите тъкани, системи и органи. За да се промени обаче физическото тяло на фундаментално равнище, ние трябва да променим
силите, които го създават, електрическата му енергия, или астрална основа, и неговият магнитен отпечатък, или каузална основа. Това е и ключът към подмладяването.
Трите състояния на душата: бодърстване, сън
със съновидения и дълбок сън без съновидения
Трите тела са свързани с трите състояния на съзнанието -
бодърстване, сънуване и дълбок сън без съновидения, физическото тяло функционира по време на бодърстването, когато ние живеем в свят на физически обекти със специфична
форма и разположение във времето и пространството. За да съществува това тяло, ние трябва да поглъщаме грубите елементи, които го изграждат и които ни свързват със света на формите. Без постоянно подкрепяне с храна грубото тяло изчезва.                                            
Астралното тяло функционира по време на сън със съно-
видения и на вдъхновено размишление, през което време ние живеем в света на нашите впечатления. То определя времето и пространството, а не е определяно от тях, какъвто е случаят
с физическото тяло. Астралното тяло се поддържа от впечатления, фините елементи - храната му, чрез която създаваме
вътрешния свят на нашето въображение.                                              
Каузалното тяло функционира по време на дълбок сън без
съновидения и на дълбока медитация, по време на която живеем в нашето собствено съзнание, лишено от външни обекти, възприемани или въображаеми. Каузалното тяло не е поместено като форма или впечатление в пространството и времето, но съществува като идея, която създава времето и прос-
транството съобразно своите качества. То се крепи от нашите дълбоки мисли и възприятия, каузалните елементи - храната
му, чрез която създаваме свят на наши собствени идеали.
Тези три състояния на съзнанието отразяват процеса на смъртта и прераждането. При смъртта физическото тяло се оттегля и във функциите си влиза астралното тяло, също как-
то при спането и сънуването. Праната или жизнената сила
напуска физическото тяло и започва да функционира в аст-
ралното. Натрупаните през живота впечатления се освобождават и чрез тях човек преживява щастливи или нещастни астрални състояния, които в техните крайни форми могат да
станат рай и ад. Щом тези впечатления бъдат изоставени, оттегля се и астралното тяло и във функциите си влиза кау-
залното тяло. Праната и разумът се отдръпват от астралното тяло и биват погълнати в каузалната сфера. По-дълбоките
качества - любовта и мъдростта, която човек е насъбрал в живота си - се разкриват и чрез тях човек преживява каузалнисъстояния, които са безформеното състояние на съзнанието.
Щом и те се изчерпят, тогава от каузалното тяло се излъчва
ново астрално и физическо тяло за следващо прераждане,
основано на даващата плод карма.                                                          
Петте обвивки
физическото, астралното и каузалното тяло изграждат
петте обвивки или слоеве на материята, с една междинна обвивка между физическото и астралното тяло, и друга между физическото и каузалното. Трите главни функции на ума със-
тавляват трите най-фини обвивки. Нашите най-съкровени
чувства, това което в Йога се нарича читта, създават
блажената обвивка, любовта в сърцевината на нашето
същество. Това е и основанието на ума или неговият вътрешен аспект. Интелектът, буддхи според йогическата терминология, създава обвивката на разума.                                                       Външният или
сетивният ум, наречен манас, и неговите емоции изграждат
емоционалната обвивка.
Аннамая коша е физическото тяло - тя се състои от храна,
но съдържа и отражението на другите коши в нея: прана-мая
коша чрез дихателната и кръвоносната система, мано-мая коша посредством нервната система и сетивата, виджна-намая коша чрез мозъка, и ананда-мая коша посредством половата система.
Праничната обвивка е двойствена по природа. Неин низш аспект стават физическите видове прана на равнището на
аннамая коша, която поражда живота във физическото тяло,
включително и дошите. Нейният висш аспект генерира фините видове прана - на маномая коша, или външния ум. Самата пранамая коша е сферата на проявените прани или жизнени енергии, които обвиват физическото тяло и зареждат с енергия ума чрез сетивата. Праничната обвивка в нейния външен аспект създава физическото тяло, което иначе е маса от
плът, оживена със сетивни и моторни органи. Чрез своя вът-
решен аспект, който иначе е разширение на пространството,
тя е в състояние да прояви и изрази себе си посредством се-
тивните и моторните органи.
Все пак прана има дори още по-фини действия от прана-
мая коша, която е само сферата на нейната проявеност. Една
семенна прана съществува на каузалното равнище (ананда-
мая и виджнанамая коша) като енергията на по-дълбокия ум
и душа. Всъщност най-висшата форма на прана, или жизне-
ността, е ананда, или блаженството.
Обвивката на интелигентността (виджнанамая коша) е
също двойствена по природа. Интелектът, нейната низша
функция или различаването, насочено към външния свят, ни
позволява да организираме нашите впечатления в полето на познанието. Това се извършва заедно със сетивата като част от астралното тяло и маномая коша. Нейната висша функция
е истинската интелигентност или различаване, насочено към
вечното. Така влизаме в контакт с универсалният закон на дхарма. Той е част от каузалното тяло (анандамая коша) и трансцендира сетивата. Блаженият аспект на буддхи, или интелекта, щастието и покоят, които идват от познанието, фун-
кционират чрез анандамая коша. Чрез петте обвивки ние можем да разберем трите тела с по-голяма точност.
                       Йога и Аюрведа Д.Фроли
          



Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha1
Категория: Други
Прочетен: 1233026
Постинги: 429
Коментари: 28
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930